7. Alergia na znieczulenie u dentysty
_MG_0474-2

Alergia na znieczulenie u dentysty

Dzięki nowoczesnym, skutecznym znieczuleniom leczenie stomatologiczne może być przeprowadzone zupełnie bezboleśnie. Ma to ogromne znaczenie dla komfortu Pacjenta. W niektórych przypadkach jednak znieczulenie może wywołać reakcję alergiczną. Na szczęście zdarza się to bardzo rzadko – warto jednak wiedzieć, jak rozpoznać alergię na znieczulenie i co robić, jeżeli wystąpi.

Uczulenie na znieczulenie dentystyczne – objawy

Po czym poznać, że ma się uczulenie na znieczulenie stomatologiczne? Uczulenie na określone składniki znieczulenia dentystycznego skutkuje reakcją alergiczną. Ale w jaki sposób taka reakcja się objawia? Symptomy mogą być różne w zależności od Pacjenta, charakteru jego alergii oraz dawki zastosowanego środka znieczulającego. Mogą pojawić się od razu po podaniu znieczulenia, ale równie dobrze mogą się uaktywnić dopiero po kilku godzinach.

Do najczęstszych objawów należą:

• pokrzywka
  • wysypka
  • świąd
  • zaczerwienie skóry
  • obrzęk
  • nagłe obniżenie lub podwyższenie ciśnienia krwi
  • kołatanie serca
  • duszności
  • omdlenie

W skrajnych przypadkach zdarzyć się może także anafilaksja.

Alergia na znieczulenie u dentysty

Alergia na znieczulenie u dentysty – co robić?

Przede wszystkim ważne jest zapobieganie wystąpieniu alergii. Oczywiście sprawa jest o tyle skomplikowana, że Pacjent może nie zdawać sobie sprawy, że jest uczulony na składniki środka znieczulającego. Pozwalają to ustalić testy alergiczne. Dzięki ich wykonaniu możesz uniknąć sytuacji, w której o swoim uczuleniu dowiesz się dopiero w gabinecie stomatologicznym.

Jeżeli masz świadomość swojej alergii, powinieneś koniecznie poinformować o niej dentystę. Reakcja uczuleniowa może w pewnych sytuacjach wpłynąć na bezpieczeństwo zabiegu, a nawet jeśli nie będzie aż tak groźna, to i tak przecież wystąpienie alergicznych objawów to żadna przyjemność i lepiej tego uniknąć.

Dlatego leczenie powinno zostać poprzedzone wywiadem lekarskim, który pozwala lekarzowi poznać ogólny stan zdrowia Pacjenta oraz ewentualne przeciwwskazania do przeprowadzenia określonych zabiegów i zastosowania danych metod. Informacja o uczuleniu jest bardzo ważna. Dzięki niej lekarz może dobrać środki znieczulające w taki sposób, by zabieg był dla Pacjenta nie tylko bezbolesny, ale też w pełni bezpieczny.

Co zrobić, jeśli wystąpi alergia na znieczulenie u dentysty?

Jeżeli alergia na znieczulenie objawia się którymś z najczęściej występujących objawów, czyli zaczerwieniem, wysypką, bólem, odrętwieniem i uczuciem dyskomfortu, nie ma powodu do paniki. Tego rodzaju objawy najczęściej po pewnym czasie ustępują samoistnie. Należy jednak poinformować swojego dentystę, że takie objawy wystąpiły. Jeżeli objawy alergii są silniejsze, najlepiej zwrócić się o pomoc do lekarza.

W każdym przypadku, jeżeli zaistniała sytuacja wystąpienia alergii po podaniu znieczulenia stomatologicznego, należy wykonać testy alergiczne. Pozwolą one ustalić, który konkretnie składnik znieczulenia spowodował reakcję alergiczną, i uniknąć podobnych problemów w przyszłości.

Znieczulenie w Dental Corner

W naszym gabinecie dysponujemy miejscowym znieczuleniem komputerowym, które pozwala Pacjentowi nie tylko przejść przez zabieg całkowicie bezboleśnie, ale także minimalizuje dyskomfort podczas samej aplikacji znieczulenia. Nad tym procesem czuwa procesor, który na bieżąco analizuje opór tkanek i odpowiednio do niego dobiera ilość, ciśnienie i tempo podawania środka znieczulającego. Dzięki temu znacznie zmniejszone zostaje odczucie rozpierania tkanek, które przy tradycyjnych znieczuleniach strzykawkowych bywa źródłem dyskomfortu.

Dowiedz się więcej

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o bezpieczeństwie podczas leczenia stomatologicznego, odwiedź Dental Corner. Na wizytę możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 71 352 63 54 lub wypełniając formularz.