telefon: +48 718809701
  7. Sedacja wziewna – skutki...
_MG_9782

Sedacja wziewna – skutki uboczne

Wielu Pacjentów stara się unikać dentysty w obawie przed bólem i stresem. Nowoczesna stomatologia dysponuje jednak skutecznymi sposobami, pozwalającymi przejść każdy zabieg bez tych przykrych odczuć. Do takich sposobów należy sedacja wziewna. Czy jest to jednak całkowicie bezpieczna metoda?

Na czym polega sedacja wziewna?

Zabieg w sedacji wziewnej odbywa się z wykorzystaniem gazu rozweselającego. Jest to bezbarwna i bezwonna mieszanina podtlenku azotu i tlenu. Gaz ten, który Pacjent wdycha przez maseczkę, wprawia go w stan odprężenia. Zmysły zostają przytępione, a stres wyraźnie złagodzony. Dzięki zastosowaniu gazu Pacjent – choć cały czas jest przytomny – przechodzi przez zabieg bez psychicznego dyskomfortu. W części przypadków występuje też zjawisko niepamięci wstecznej – Pacjent nie pamięta nawet, jak przebiegał zabieg.

Gaz rozweselający u dentysty – skutki uboczne

Ryzyko wystąpienia skutków ubocznych jest niewielkie. W zdecydowanej większości przypadków Pacjent wraca do swojego normalnego stanu już po pięciu minutach od momentu zaprzestania podawania gazu.

Nawet jeżeli zdarzy się, że wystąpią skutki uboczne, to z reguły są one niegroźne i stosunkowo szybko mijają. Tylko u niektórych Pacjentów pojawiają się takie skutki uboczne gazu rozweselającego jak przejściowe uczucie zmęczenia i senność, zawroty głowy oraz krótkotrwałe zaburzenia równowagi. Ze względu na możliwość wystąpienia takich powikłań zalecamy, aby na zabieg przy użyciu gazu rozweselającego nie przyjeżdżać własnym samochodem.

dzieci może się zdarzyć również efekt uboczny w postaci nudności, choć dokładamy wszelkich starań, żeby temu zapobiec – dlatego właśnie podczas zabiegu w sedacji wziewnej stosowany jest koferdam, a dziecku zaleca się oddychać wyłącznie przez nos.

Sedacja wziewna - skutki uboczne

Przeciwwskazania do sedacji wziewnej

Żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia skutków ubocznych, ważne jest dokładne poznanie przed zabiegiem ogólnego stanu zdrowia Pacjenta. Istnieją określone schorzenia i warunki anatomiczne, przy których nie jest wskazane przeprowadzenie zabiegu z zastosowaniem gazu rozweselającego.

Do takich przeciwwskazań należą przede wszystkim nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu oddechowego, takie jak stany zapalne gardła lub ucha, obturacyjna choroba płuc, nieżyt nosa, znaczny stopień skrzywienia przegrody nosowej oraz ostre zakażenie lub niedrożność dróg oddechowych.

Istnieją także inne przeciwwskazania do zabiegu w sedacji wziewnej. Należą do nich takie schorzenia jak stwardnienie rozsiane, a także niektóre choroby psychiczne.

Dowiedz się więcej

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o zabiegach w sedacji wziewnej, zapraszamy do odwiedzenia Dental Corner. Tutaj chętnie odpowiemy na Twoje pytania. Na wizytę u nas możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 71 352 63 54 lub wypełniając formularz.